Alla inlägg under november 2009

Av Åsa-Teres Pihl - 11 november 2009 15:20

Nu har jag jobbat i två dagar.

Har börjat gå en utbildning i ett nytt kalkylprogram som företaget jag arbetar för har köpt in.

Det är en stor skillnad på att gå hemma och släpa dagarna i ända och att sitta koncentrerad och försöka lära sig något nytt kan jag tala om.

Hjärnan är inte van att gå på högvarv direkt. Utbildningen fortsätter i december, januari och februari.


Funderar på att avstå linförigheten nästa gång jag och Flax ska tävla förresten. Han blir så sänkt av det momentet och det går ut över poängen och upplevelsen av de andra momenten. måste i vilket fall lära om allt från början igen, som det är idag kan vi ju inte fortsätta...

Av Åsa-Teres Pihl - 8 november 2009 14:01

Jepp, 154 poäng fick vi på LK1-tävlingen idag! Jag är nöjd. Linförigheten var ju inget annat än en STOR katastrof men domarn var snäll och gav oss 5 poäng på den... :-)

Annars fördelades poängen enligt följande:


  • Platsliggande - 9,5 p

DK uppsättande

  • Tandvisning - 10 p
  • Linförighet - 5 p

dk, drar i kopplet, nosar, släpar

  • Läggande - 7,5 p

bra läggande, dåligt framförande, dk

  • Inkallande - 8 p

Ändrar ställning

  • Ställande - 7,5 p

tog några steg

  • Apportering - 10 p
  • Hopp över hinder - 8,5 p
  • Helhetsintryck - 7 p





    Av Åsa-Teres Pihl - 7 november 2009 18:01

    Idag hade vi städdag på klubben, några byggde MT-bana medan andra storstädade i klubbstugan och utanför. Fint blev det.


    När jag kom hem gick jag på promenad med hundarna och tränade sedan lydnad i trädgården. Med Milou tragglar jag linförigheten, ska vara mer noggrann i hennes inlärning än jag varit med Flax tänkte jag. Han är fortfarande så ofokuserad vid linförigheten eftersom jag var så otydlig och hade för bråttom vid inlärningen. Milou fattar snabbt så det är roligt att träna med henne.


    Medan jag tränade med Milou fick Flax ligga lös bredvid och träna platsliggning. Med Flax körde jag igenom alla LK1 moment utom hoppet eftersom jag inte har något hinder... Allt gick faktiskt jättebra och är han lika duktig imorgon så får vi första pris! Men imorgon kommer jag ju inte ha massa godis i händerna så då blir det väl valiumframträdande igen... Rynkar på näsan


    Håll tummarna imorgon förmiddag för mig och hoffeblaffan i alla fall!

    Av Åsa-Teres Pihl - 3 november 2009 13:52

    Igår hade vi styrelsemöte på klubben, jag passade på att träna lite med Flax innan.

    Körde bara igenom LK1-momenten med massor av belöningsgodis. Det gick bra, typ. Linförigheten är ju inte så "förig" han distraheras lätt och jag får mana på honom emellanåt. Men hellre nerdrag för DK än en nolla... Jag har börjat gå med typ hoppsa-steg, det ser så jäkla dumt ut men Flax blir mer alert då, inga stora hoppsa-steg men jag studsar lite...

    Inkallning gick bra, han sprang fort och rakt men han gör ett litet skutt och puttar till min han innan sättandet.

    Hoppet går bra, hoppas de inte har högsta hinderhöjden på tävlingen, jag vill inte sätta honom för långt bakom för då kan han tjuva och springa bredvid istället för att hoppa över hindret. Och om hindret är för högt och han sitter nära brukar han slå i ibland.

    Läggandet - inga problem, lite långsam kanske. Men där måste jag skärpa mig så att jag ställer mig på rätt sida om hunden när jag går tillbaka... Förvånad

    Ställandet, en chansning eftersom han ibland lägger sig istället för att ställa sig... Tungan ute

    Apportering tycker han är skitkul helt plötsligt, risken är väl att han tar apportbocken och ger den till domaren igen.

    Platsliggning har alltid varit vårat paradnummer, hoppas de andra tävlande har tränat MYCKET på det så det inte blir några incidenter. Om någon hund beter sig busigt/olydigt så ska ju Flax dit och "uppfostra" den hunden. När vi går på promenad och Milou inte lyssnar på mig eller struntar i att komma på inkallning så är Flax genast där och trycker till henne. Han är en riktig ordningsvakt...


    Ja, det går väl som det går. Håll tummarna för mig och hoffeblaffan på söndag!

    Presentation

    Omröstning

    Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
     Barbro Börjesson
     Caesar Millan
     Min lokala brukshundklubb
     Hundens uppfödare
     Slaktarn
     Ingen, det skulle jag klara själv

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
               
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7 8
    9
    10
    11 12 13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    <<< November 2009 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards