Alla inlägg under september 2008

Av Åsa-Teres Pihl - 30 september 2008 18:55

Flax har svamp och bakterier i sina öron. Förmodligen efter allt badande, han har inte torkat ordentligt i öronen. Jag fick två sorters droppar som han ska ha tre gånger dagligen i tio dagar, han var jätteduktig hos veterinären och det är skönt att han kan bete sig lugnt och sansat när det behövs. Milou har skurit sig i en trampdyna...alltså det tar aldrig slut med hennes jäkla tassar, men det är inte ett av de benen som hon skadade i våras. Som tur är var det ett "rent" sår och det är bara att vänta ut. Jag kunde stryka på zinkpasta var tredje dag bara... Och så är bägge vovvarna vaccinerade.


På vägen hem stannade vi i skogen och gick en och en halv timme, gissa om jag blev förvånad när Flax helt plötsligt började markera kantareller igen! Det har han ju inte gjort på hela hösten! 500g fick jag med mig hem. Men jag har kommit på hur det funkar nu: Han fick ingen frukost i morse för veterinären visste inte om han skulle behöva sövas så han var riktigt hungrig. Jag hade lite godbitar i fickan och det kände han naturligtvis så då gjorde han vad han kunde för att förtjäna lite godis - han visade mig kantareller! Så om jag vill ha ut något av honom är det väl bara att svälta honom lite :-) ...han är inte så dum han inte! Det har helt enkelt inte varit värt för honom att markera kantareller, spåra eller anstränga sig på agilityn. Han har ju fått det han allra helst vill ha av mig ändå, mat alltså... Ja, vad gör man?

Av Åsa-Teres Pihl - 29 september 2008 18:52

Har anmält mig och Milou till ett läger i Dala-Floda den 1-2 november. Det är Milous uppfödare och en kennel till som anordnar. Fan vad roligt! Frida Sundberg är instruktör, vi var ju på en lydnadsdag med henne i Gävle i somras, hon är skitbra, vann SM-guld i Skydds nu i augusti (www.sundbergshundtjanst.se). Kul kul! Vilket lyft, jag känner mig genast glad och pigg, jag måste ha något att se fram emot annars känns allt så tråkigt...


Ska till veterinären med Flax imorgon, han har problem med ett öra. Han kliar sig så han blöder och är röd och geggig...ska passa på att vaccinera honom och Milou samtidigt också.


Tjolahopp!





Av Åsa-Teres Pihl - 28 september 2008 18:22

Nu är agilitykursen slut. Flax var megaduktig idag! Vi körde två skojtävlingar som avslutning, en i hoppklass och en i agilityklass. Helena hade med sig Mira som sällskap och det eldade upp Flax en smula kan man säga, Mira är ju Borzoi och dem är han hemskt skeptisk mot. Förresten är det lika mycket åt andra hållet, Mira gillar inte den gapande hovawarten särskilt mycket heller! Men det var bra att hon var med för då vaknade han till innan tävlingen!


I hoppklassen kom vi som väntat sist... Vi hade lite lättare regler än på en riktig tävling, man kunde inte bli diskad och det var tur för annars hade nog alla utom nån klarat sig. Vi fick 35 fel och hade en katastrofal tid, Flax vägrade springa genom platta tunneln t.e.x och han sprang och hämtade sin leksak som låg som belöning efter sista hindret mitt i banan. Sista hindret tror jag inte ens att han tog.


Men i agilityklassen gick det skitbra! Jag tror bara vi fick en vägran och näst bästa tiden! Han sprang och flög över hindren som om han aldrig gjort annat. Det var bara tunneln som krånglade lite, men han sprang igenom den också! Så vi slutade på andra plats! Min duktiga, duktiga Flax!


Nu ligger han och tuggar på benet som han vann!

Av Åsa-Teres Pihl - 28 september 2008 13:59

Idag har jag varit på förberedande tävlingslydnadskursen med Milou i drygt fyra timmar. Hon var så duktig! Först var hon ganska ofokuserad men det gav med sig, inte så konstigt egentligen det var 10-11 andra hundar där - de flesta totalt nya för henne. Aussisarna Alice och Alexia och även Bouvieren Gaia från allmänlydnadskursen var med, dem känner hon ju till sen tidigare. Fast hon tycker verkligen inte om Alexia och Gaia. Hon och Alexia går runt och blänger på varandra nästan hela tiden och Gaia har ju massa hår för ögonen och så är hon svart så Milou har inte koll på henne = läskigt. Men inte ett enda utfall mot en annan hund på hela dagen!


Vi tränade platsliggning, det gick bra på så sätt att hon inte brydde sig om de andra hundarna men hon har inte ro att ligga några längre stunder heller. Men det känns som att med träning kommer det sitta.


Vi tränade även fotgående/linförighet. Hon är som sagt ganska fokuserad på de andra hundarna men till och från har hon bra kontakt med mig.


Sen tränade vi ingångar. Hon är lite sned, vill gärna sitta snett framför mig. Men det kommer inte bli något problem, t.o.m Flax hajjar ju det!


Jag måste tänka på att bara träna små minipass med henne, hon tappar lätt motivationen. Göra momentet 3-4 gånger och sen pausa. Sen ska jag bli bättre på att bara belöna när hon gör precis det jag vill. Inte i inlärningen alltså, men sen när hon kan momenten. Och så är jag dålig/sen med att avbryta/distrahera henne när hon nosar på planen.


Jag ska även träna mer på att kampa och leka med henne, bara hon och jag. Nu fungerar det inte att belöna med kamptrasan eller jaktbytesbollen, hon vill ha godis eller klapp. Leker gör hon med Flax.


Det kändes som en bra kurs, Mikaela är en hemskt duktig och diplomatisk instruktör!


Nu ska jag vila mig lite och sen åka tillbaka till klubben för klockan fyra är det agilityavslutning i två timmar... Vet inte hur jag ska orka riktigt...och jag måste vara skitkul och tjolahoppsig för att få fart på Flax. Vi kommer definitivt komma sist i avslutningstävlingen, men jag blir glad bara vi kommer runt utan att han somnar i någon tunnel :-)



Av Åsa-Teres Pihl - 26 september 2008 21:32

Idag var vi till dammluckorna och badade med hundarna. Man får parkera ett per kilometer innan man kommer fram till vattnet och promenera sista biten. Hela vägen mot vattnet sprang hundarna och vittrade in mot skogen och betedde sig som att det var något där. Men när vi kom fram till vattnet glömde de genast allt annat och simmade (t.o.m Milou simmade fast hon brukar vara en badkruka!) omkring som om det vore sista gången i livet de fick bada!


Flax lekte med sin flytdummy och var så glad. Milou simmade runt och fångade löv som flöt i vattnet. På vägen tillbaka till bilen sprang Flax med sin flytdummy i munnen och märkte inte att världen omkring honom fortfarande existerade, lite halvmanisk... Men Milou som är den skarpare kniven av de båda tu fortsatte rikta sin uppmärksamhet mot skogen omkring oss...hon sprang in och ut i skogen och sniffade och vittrade som tusan. När vi åkte hemåt så var det ett vildsvin precis vid vägen, det var säkert det eller andra som fanns i närheten medan vi gick till och från badplatsen...ruggigt!


Imorgon ska jag skriva åt ena domaren på apellspårstävlingen, det blir kul och jag hoppas det går bra för alla OTBK-ekipage, särskilt Sara/Hezzy och Heli/Brisen och Anna/Busy!

Av Åsa-Teres Pihl - 25 september 2008 20:57

i morse vaknade jag klockan fem av ett mystiskt ljud från nedervåningen, jag smög ner och såg Flax stå på skrivbordet och fiska efter en påse ostbågar som låg på en hylla. Jag lade upp ostbågarna på en hylla ännu högre upp, typ två meter över golvet. Där låg den ju säkert trodde jag, men nä, underskatta inte en Hoppawart med ostbågsbegär!


När Jocke kom hem låg påsen på golvet, länsad. Nu ligger Flax och trumpetar avskyvärda gaser med sin inte så lilla bakdel. Det stinker! Och han är så dålig i magen! Och pruttarna låter verkligen som en hel trumpetkonsert, jag lovar, han ligger och fjärtar 30-sekunders fisar! PPPPRRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖUUUUUUUUUUTTTTTTTTTT tjuter det. Och varje gång ser han så jävla rolig ut, han vänder sig om och kollar på baken och sen på mig och han ser ut att säga: "VAD var det? Jag fattar ingenting!"


Någon som vill ha en Flax hemma hos sig i natt?

Av Åsa-Teres Pihl - 24 september 2008 02:19

Blä vad trist, vaknade och kan inte somna om. Tur att det finns natt-tv och Youtube...

Av Åsa-Teres Pihl - 22 september 2008 18:48

jag är sjuk. Hadde jordens huvudvärk när jag kom hem från jobbet så jag gick på långpromenad med hundarna för det brukar bota huvudvärk. Men istället blev jag skitdålig och fick feber och har sovit hela eftermiddagen. Blir hemma från jobbet imorgon.

Usch.

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards