Alla inlägg under juni 2009

Av Åsa-Teres Pihl - 30 juni 2009 20:19

Det går ju bra att träna, bägge hundarna är så duktiga! Nyss på promenaden gick vi över några åkrar med nyslaget hö, fast hö´t var inte ihop-balat utan låg fortfarande som strängar längs marken. Det fick fungera som hinder så vi tränade hopp. Och så nötte vi lite linförighet och inkallning, Flax går längre nu innan jag belönar honom. Jag visste väl att det inte var något fel på den där hunden - han (vi) gör ju framsteg hela tiden!


Senare ska vi träna lite apportering också.


På dagen idag var vi och badade med hundarna, jätteskönt tyckte de att det var. Det är ju så varmt!

Av Åsa-Teres Pihl - 29 juni 2009 23:13

Alba mår inte bra. Hon bara gråter och gråter. Bara det inte är 3-månaderskoliken... Vi var i och för sig och fick två vaccinationssprutor åt henne idag, kanske någon biverkning från dem?


På förmiddagen var jag, Milou och Alba ute och gick i en och en halv timme. Men det var för varmt.


Sen åkte vi med grannen och lade hans båt i sjön. Jocke och grannen skulle köra båten till där den ska ligga från stället där man sjösatte båten. Det är en bit så jag fick åka dit med bilen och hämta dem sen. Flax åkte med dem i båten och det hade gått bra.


På träningsfronten har jag också legat i. När man går upp i skogen från vår tomt går man på en stig där det alltid är fullt med kottar på marken, hundarna älskar när jag sparkar omkring kottarna så det utnyttjade jag naturligtvis. Att jag aldrig tänkt på det förut?! Jag tog upp en kotte i taget och när Flax gick fot så kastade jag iväg den - jättekul tyckte han! Provade även läggande och ställande under gång med kottmetoden - funkade klockrent! Och Milou var också duktig men hon är så studsig... När de skulle få kvällsmat så tog jag ut dem en och en på gräsmattan och tränade linförighet med matskålen som belöning. Sen tränade vi apportering inomhus och gjorde framsteg! Använde klicker och Flax kunde hålla kvar apporten i två sekunder, tidigare har han knappt hållt den i munnen! Milou gick från att nosdutta på den till att gripa löst med tänderna. Kul när det går bra!

Av Åsa-Teres Pihl - 29 juni 2009 08:26

Nackdelen med att supa ihop med en hundförarkompis är att när man är fulla och kaxiga tillsammans så kan man ju råka bestämma att vi ska träna ihop och tävla den 26:e september... Men vi var duktiga och åkte ner till klubben igår kväll och tränade lite.


Jag och Flax tränade linförighet och han funkar bra i tio-femton meter, får han inte belöning efter den sträckan börjar han dra åt nåt annat håll. Det är väl bara att nöta och nöta, lite varje dag. Vi gjorde en platsliggning med sju hundar, han låg så fint. Det gjorde alla sju hundarna.


Det gick bra för Helena och Stella också så det här fixar vi! Jag tror att vi eventuellt fick med Johnny och Tervueristen Athos på planerna att tävla också. Det är ju ca tre månader kvar så det finns mycket tid att träna. Det är ju faktiskt så roligt!

Av Åsa-Teres Pihl - 28 juni 2009 16:16

Mår inget vidare idag. Grannas hade fest igår. Jocke var pappa och tog hand om Alba, jag var fjortis och drack lite för mycket sprit. Andréns hade med sig flaskan med serbiskt hembrännt som jag gav dem i fiol. Det var ingen lek kan man säga.


Vaknade imorse på nedervåningen med en fin minneslucka. Hade Flax med mig till festen så han hjälpte mig väl hem skulle jag tro. Har något svagt minne av att jag kräktes i en buske.


Har tillbringat dagen i ryggläge i soffan. Tur att Discovery har ett bra söndagsutbud :-)

Av Åsa-Teres Pihl - 27 juni 2009 12:21

Igår kväll var jag ner till klubben och kollade på lydnadstävlingarna. Det ser ju så roligt ut, jag blir sugen själv på att tävla. Det syns så tydligt vilka ekipage som tränat länge och noggrannt och vilka som kanske inte var riktigt mogna för att ge sig ut och tävla än om man säger så...


Heli och Akira fixade sitt LP 1 - tjoho och grattis till dem!

Gugge och hårbollen (Truls?) tävlade i trean och var SÅ DUKTIGA! Hunden var så pigg och glad och framåt, det var en riktig fröjd att se.

Heli och Brisen var duktiga i tvåan, men bommade rutan, synd.


Full av inspiration tog jag ut spattowartarna och tränade när jag kom hem. De är faktiskt inte så pjåkiga ändå. Mina hundar (t.o.m Flax!) har bra mycket mer spunk än flera av hundarna jag såg på tävligen tidigare på kvällen, så det kanske går vägen ändå.

Med Flax tränade jag linförigheten med hans fotboll som belöning, inga problem så länge jag går flera steg - tar jag bara ett steg i taget fattar han inte vad han ska göra utan sitter kvar och väntar i utgångsläget så att säga.

Inkallning - superbra! Full fart och sätter sig fint vid sidan.

Ställande under gång - nja... tar några steg innan han stannar.

Ligg och stanna kvar (platsliggnig alltså) - inga problem alls.


Milou kampade jag upp först så hon var som en studsboll runt mina fötter. Linförigheten - nja, hon går och tuggar på min hand hela tiden oavsett om jag har godis i den eller inte.

Inkallning - bra men hon sätter sig snett framför mig istället för ordentligt vid sidan.

Platsliggning - nja... byter sida lite och kliar sig lite osv.


Måste bara hitta motivationen hos mig själv. Får åka och kolla på tävlingar lite oftare kanske.

Av Åsa-Teres Pihl - 26 juni 2009 16:12

Har ont  i kroppen efter gårdagens MH och ont i hjärtat efter the King of Pop´s hädangång. Riktiga genier betraktas väl alltid som konstiga och udda. Tråkigt.


Ikväll ska jag ner till klubben och glo på lydnadstävlingar, heja Heli som ska tävla både ettan och tvåan! Jocke åkte med grannen till Tierp nyss så om inte han hinner hem innan tävlingarna startar får jag väl ta skruttbilen och Ta Alba med mig, synd att inte barnvagnen går in i den bilen bara...


Imorgon är det party hos grannarna, det ska bli roligt!

Av Åsa-Teres Pihl - 25 juni 2009 11:11

Ikväll är det MH på klubben och jag ska vara b-fig. Hoppas det hinner svalna av lite tills dess...


Jag har fått några banan-frön av svärfar som jag ska plantera. Det är så roligt att så och odla tycker jag. Jag har flera projekt på gång här hemma, en physalis som snart har ätklara frukter - mycket godare än dem man köper i affären. En jordnötsbuske, en citroneukalyptus som växer så det knakar och mina stoltheter: Två Baobab (Elefantfotsträd)! Och så lite annat... Allt har jag sått och odlat från frö.


Här är en bild på ett fullvuxet baobab-träd. Helt enormt! Fast mina blir ju bara minivarianter.

Av Åsa-Teres Pihl - 22 juni 2009 19:25

Jag har så jäkla ont! Det har ju inte känts något sen förlossningen men nu gör det SÅ ONT! Jag får väl skylla mig själv kanske som varit ute så mycket och flängt med hundarna den senaste tiden... men nu klarar jag knappt att gå ut ur huset. Typiskt.


Var och badade med mamma och hundarna igår (hundarna badade alltså, inte mamma och jag). Milou börjar bli riktigt bra på att simma.


Och så har jag köpt nya regnkläder och gummistövlar, var ju onödigt för nu kommer solen och värmen. Men jag är i alla fall förberedd inför höststormarna.

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards