Alla inlägg under augusti 2009

Av Åsa-Teres Pihl - 31 augusti 2009 20:09

I förmiddags åkte jag in till mamma och pappa i Uppsala med Milou och Alba. Vi gick på en riktigt lång promenad, bl.a ner till båtvarvet, genom stadsparken och genom hela uppsala centrum. Vi mötte gående och cyklande människor i alla former och åldrar och färger. Vi mötte hundar, både lugna och vilda. Vi gick över kraftigt trafikerade gator m.m m.m och Milou var så jäkla duktig! Lugn som en filbunke gick hon så fint vid min sida, min duktiga, duktiga vovve!


Alba blev kvar inne i stan, hon ska sova över hos sin mormor och morfar för första gången.

Av Åsa-Teres Pihl - 29 augusti 2009 22:43

Dagen började klockan fem, då hade jag bara sovit i tre timmar och var ganska trött. Åkte ut i skogen och lade spår till högretävlingen. Hade vildsvin bakom mig i spåret - det var så jävla läskigt. Kan inte minnas att jag varit så rädd någonsin tidigare.


Hon som gick mitt spår lyckades väl inte så bra och blev visst lite frustrerad över sitt klena resultat. Tråkigt att man alltid ska råka ut för sådana tävlande. Hon försökte prata med domaren för att få ett nytt spår (!) men det blev tvärnej. Känns ju kul att lägga ner massor med tid och energi och sen bli totaldissad och mer eller mindre anklagad för att ha gjort ett dåligt jobb. Hon hävdade att spåret hade "korsat sig själv" och det kan jag med bestämdhet berätta att det INTE gjorde. Som jag har slitit för att få ut det där jäkla spåret, jag blir ju förbannad. Sen har hon mage och tala om att hunden ville gå till vänster en bit efter upptagsrutan (spåret svängde till vänster så hundkraken hade ju rätt) men hon hade styrt om den åt höger istället för "hon trodde att spåret gick ditåt"... jag blir alldeles matt.


Sen skrev jag åt ena domaren på lydnaden. Alla ekipage som var kvar efter spår och uppletande (sex av nio) blev godkända och tre av dem uppflyttade. Tre schäfrar i topp blev det också.


Sen åkte jag hem och sov en timme och sen åkte vi till Anna och Manges nya hus och kollade. Det var jättefint, skulle också vilja ha det så stort och luftigt.

Av Åsa-Teres Pihl - 28 augusti 2009 00:09

Tog med mig Flax på torsdagsträningen idag, han var så himla duktig! Det är så kul att det går bra. Måste börja träna mer på att inte belöna så ofta bara så att han inte blir helt ställd på tävlingen när han inte blir belönad med godis/boll efter varje moment. Vi gjorde även en platsliggning med riktigt mycket störning runt om men han ligger som ett ljus - min duktiga kille!


Men nu vet jag ju att han kan momenten, går det åt helvete på tävlingen så är det för att jag blir nervös och brister. Hunden är det inget fel på!

Hade tänkt gå högre spåret med Milou imorgon men nu ska visst Jocke vara borta hela dagen så då går ju inte det, tänker inte ta med Alba ut i skogen och spåra...


Sen hade vi utställningsmöte, ganska mycket kvar att göra kan man säga. Tur att vi är många som vill hjälpas åt.

Av Åsa-Teres Pihl - 24 augusti 2009 16:53

Igår var det första tillfället på tävlingslydnadskursen. Flax var duktig, men han blev trött efter två timmar. Han var så cool och lugn, medan de andra hundarna hängde längst ut i kopplet och inte lyssnade på sina ägare var Flax rena drömmen. Det tog tre och ett halvt år, men nu börjar han bli riktigt behaglig. Och det var värt att vänta på, vissa hundar verkar ju vara lika spattiga genom hela livet. Hellre en riktigt besvärlig slyngelperiod som sen övergår till en samlad vuxen hund, än en hund som är småjobbig hela livet...


Sen var jag ut i skogen i drygt tre timmar. Snitslade högrespår tillsammans med pappa (och hundar) och sen gick vi och plockade svamp och blåbär. Så hundarna var riktigt trötta igår kväll.



Av Åsa-Teres Pihl - 19 augusti 2009 17:45

Det är svårt att inte falla tillbaka i gamla vanor när det gäller hundarna. Vi håller på att införa den nya regimen här hemma, svårt svårt. Men hundarna är redan mycket lugnare och mer harmoniska så det verkar fungera!


Jag kan varmt rekommendera alla att söka hjälp på Gyllerboda hundcenter. Att så enkla grejer kan ge sånt genomslag!

Av Åsa-Teres Pihl - 14 augusti 2009 23:18

Igår hade klubben ordnat skojlekar med hund och grillning. Det var tipspromenad och fiska tennisbillar ur en balja med vatten och dra en leksakstraktor och hundrace (hundarna skulle fiska och dra traktor alltså!) Flax var duktig och jag med, för jag vann tipspromenaden.


Och så idag åkte vi hela flocken till Gyllerboda hundcenter, det var SÅ bra! När vi kom dit försökte Milou ge sig på en valp och en annan hund som sprang omkring helt lös, och hon pep och gnällde och klättrade på mig. Och Flax han bara gapade och skällde på allt han såg - det var som vanligt alltså :-) Men när vi åkte därifrån fyra timmar senare var det med två helt nya hundar! Kan knappt tro att det är sant. Milou var t.o.m in i hundgården med alla andra nya hundar!!! Och vi stannade i Uppsala på vägen hem och tre hundar (varav en svart STORPUDEL = Flax värsta!) gick förbi bilen och Flax skällde ingenting på någon av hundarna! Vi fick mycket att träna på i hemläxa och så ska vi på återbesök om tre veckor, men jävlar vilken effekt bara den här dagen har gett. Nu ska här tränas och allra hårdast måste jag jobba med att omprogrammera min egna lilla hjärna... Och farbrorn som hjälpte oss sa med en gång att det inte var något större fel på Milou, hon har dominansproblem som hon inte vet hur hon ska hantera (därav osäkerheten) och vi fick så mycket hjälp och verktyg för att hjälpa henne att bli den underbara hund hon har potentialen att vara. Jag är så lättad och mår så bra, det har varit jobbigt.

Av Åsa-Teres Pihl - 9 augusti 2009 20:21

Idag är det fyra månader sen min älskade dotter Alba föddes! Fattar inte att det redan gått ett tredjedels år... Helt klart det bästa jag gjort och det mest fantastiska i mitt liv. Hon är så underbar och gullig och snäll. Kunde aldrig fått en härligare unge!


Ikväll har vi varit hos grannarna och grillat, värsta Svenssonlivet vi lever :-) Helena och Andreas + ungar och en hund var där också. Jocke gick hem lite tidigare för han är lite "trött" idag - vi var på 30-årskalas hos de andra grannarna igår.


Imorse var jag uppe klockan 6 (!), åt lite frukost och tog en långrunda med hundarna innan värsta värmen var här, fast det var bra varmt redan klockan sju i morse. Sen åkte jag med Kevin och Alba till Fyris Park på loppmarknad så att Jocke fick vara ifred lite :-)


Vi fyndade bl.a en trehjuling till Alba och en luftpistol till Kevin.


Fick mail om tävl.lydnadskursen idag, den startar om två veckor. Ska bli kul!

Av Åsa-Teres Pihl - 8 augusti 2009 15:45

Ikväll ska vi på 30-årskalas hos grannen. Har varit upp till branddammen i Ramhäll och badat och gått en långis iskogen med hundarna nyss, är helt slut nu...


Imorgon ska vi till Herräng, mamma och pappa har sin båt där. Vi ska fiska och bada och ha det somrigt, de säger att det ska bli sämre väder nästa vecka så man får passa på...

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards