Alla inlägg under september 2009

Av Åsa-Teres Pihl - 30 september 2009 05:13

Funderar på att anmäla mig till en ny tävling. I Uppsala den 8/11. Kanske borde finslipa och vänta lite. Eller bara köra. Svårt, svårt. Det var en gammal klasskompis till mig som föreslog att vi skulle anmäla oss bägge två, hon har en kelpie. Vore ju skoj att träffa henne igen, har nog inte pratat med henne på 17 år sisådär. Fan vad gammal jag är. Jag måste ju förundras över Facebook alltså, helt plötsligt blir man vän igen med folk som totalt försvunnit ur ens liv, det är ju en revolution på det sociala planet som håller på att hända. Man kan ju fundera över vilka sociala effekter det kommer få för samhällsstrukturen på lite sikt. Ja, ja, det kommer nog snart någon välskriven avhandling på detta ämne, om det inte redan har kommit en sån.

Av Åsa-Teres Pihl - 29 september 2009 19:17

...mot externbelöningarnas ljuva värld är inledd. Ska prova med externbelöning istället. Går nog bättre på tävling då. Tack Sara för tipset! Nu ska det bara inpräntas i hoffehuvudet, började försiktigt med bollen framför fötterna och att han fick den bara han självmant tog kontakt när han satt i utgångsposition. Blir nog bra det här. Tids nog.

Av Åsa-Teres Pihl - 26 september 2009 18:34

Äntligen är tävlingsdebuten med Flax över! Vi fick 138 poäng och jag är supernöjd! Tyvärr har jag tappat resultatlappen men jag tror att poängen fördelades så här ungefär:

  • Platsliggning 10 p
  • Tandvisning 10 p
  • Linförighet 5,5 p
  • Läggande 5 p
  • Inkallning 7,5 p
  • Ställande 7 p
  • Apportering 0 p
  • Hopp 6 p
  • Helhetsintryck 6,5 p

På linförigheten var domaren snäll, borde varit noll... Flax släpade mest efter i kopplet. Läggandet var ju en stor flopp, när jag gick tillbaka så ställde jag mig på fel sida om hunden! Hur kunde jag få sånt hjärnsläpp??? På apporteringen hände något märkligt, han tog apporten och gick iväg till domaren! Jag tappade hakan, så har han ALDRIG gjort förut. Men det var ju så kul att tävla! Nu ska jag träna upp hans motivation, vi kommer aldrig tävla Elit eller trean eller tvåan heller för den delen med ett jäkla LP1 kanske vi kan fixa?!


Hunden bredvid Flax på platsliggningen gick upp och mötte sin matte när förarna var på väg tillbaka, men min duktiga duktiga vovve låg kvar!


Jag är så nöjd med min fina Flax. Nu på kvällen åkte jag iväg och lade var sitt kort motivationsspår år hundarna med deras kvällsmat som spårslut och det gick galant även där, Flax börjar tycka att det är riktigt kul att spåra igen och Milou är ju född till spårhund.

Av Åsa-Teres Pihl - 25 september 2009 12:41

I går kväll var det genrep inför tävlingen imorgon. Allt gick jättebra - så länge jag gick med en leksak i handen eller över axeln... Så fort jag är tomhänt vill han inte vara med. Jävla skit. Jag funderar starkt på att designa en "tävlingsjacka" idag, jag ska ta en helt vanlig jacka och sy på en skitrolig kampleksak på höger axel. Undrar om det räknas som DK?


Jag har fått provsvaren från borrelia- och ehrlichiaproven också. Bägge var negativa, så nu väntar jag väl bara på SKR-provet... Men han är nog inte sjuk, bara lat. Eller rättare sagt, svårmotiverad - och jag är dålig på att motivera honom.


Så fort den här tävlingen är över ska jag ta itu med Milous träning på allvar. Henne är det mer fart på! Men jag drar mig lite eftersom jag inte litar på henne i en platsliggningssituation...

Av Åsa-Teres Pihl - 23 september 2009 21:08

Igår var jag ch Flax till veterinären. Han tog tempen och kollade igeno Flax ordentligt, sa att han var mjuk (!) i magen och inte hade några förstorade lymfkörtlar och slemhinnorna såg fina ut. Han sa något som jag inte minns ordagrant om hjärtljuden, men det var inget negativt i alla fall, typ något om att han hade fler (?) hjärtljud än normalt...? Sen tog han blodprover för att kolla borrelia, erlichia och sköldkörtelrubbning.


Han hade ingen solklar diagnos men sa att den kunde röra sig om en kronisk inflammation... Nu är det bara att invänta provresultaten.

Av Åsa-Teres Pihl - 21 september 2009 11:24

  

Av Åsa-Teres Pihl - 21 september 2009 10:48

I morgon ska jag med Flax till veterinären. Jag började fundera lite igår och jag misstänker att han inte mår helt bra. Mamma och pappa kom förbi igår och hundarna var ute i max 20 min och rejsade av sig, efter det var Flax helt slut. Han bara låg och flämtade och hjärtat slog i 720 på honom. Och så här disträ och loj som han är nu brukar han nog inte vara... Sen har han haltat lite till och från, varit dålig i magen och så har hans päls blivit sämre, han har börjat få tovor - vilket han aldrig brukar ha. 


Veterinären skulle ta blodprov för att kolla efter borrelia och erlichia samt göra en allmän hälsokontroll av honom. Hoppas det inte är något allvarligt.

Av Åsa-Teres Pihl - 20 september 2009 18:12

Nej idag gick det inget vidare på tävlingslydnadskursen... Jag har massor med grejer att skylla på: Jag är lite krasslig, vi var på agilityplanen där alla hinder var utplacerade överallt, Flax har börjat med en ny mat och har varit dålig i magen, det var roliga hundar och människor på planen, det var något äckligt (bajs?) på planen som han inte ville kliva i osv. osv. men sanningen är nog en annan - han är helst hemma och softar istället för att springa runt och fåna sig på en lydnadsplan...



Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards