Alla inlägg under mars 2009

Av Åsa-Teres Pihl - 30 mars 2009 09:28

Nu måste väl våren vara på väg? Det känns så i luften tycker jag... Vaknade dum-tidigt (halv fem...) i morse och lyckades inte somna om. Så efter ett par timmar gick jag ut med jyckarna på en riktig promenad - det var inte igår jag orkade göra det!


Och både jag och hundarna struttade omkring som nykläckta kycklingar i skogen. Milou sprang fram och tillbaka som en riktig rackabajsare och Flax den bajs-rackaren hittade en härlig bajshög som han rullade sig i. Fin vovve.

Så det var bara att duscha honom när vi kom in.


Det kom en flock kanadagäss och flög lågt över oss också, hoppas det är slut på vintern nu. Förra helgen sådde jag majs, vattenmelon och Kamelia och allt utom kamelian har kommit upp en bra bit så jag måste plantera ut dem snart och då får det vara slut med frostnätterna...


Imorgon är det barnmorskebesök igen...

Av Åsa-Teres Pihl - 29 mars 2009 18:36

Jag undrar om Milou kan vara skendräktig... Hon matvägrar (lightversionen dock - när Flax kommer nära så glufsar hon i sig maten...) och verkar allmänt låg till sinnes.

Jag är så full med hormoner och annat så jag minns inte när hon löpte, men nog var det två månader sedan... Typiskt, vi som ska på utställning om två veckor, hoppas hon inte börjar svälla och tappa päls och hålla på.


Själv så har jag sammandragningar och förvärkar mest hela tiden. Ryggen värker. Benen är svaga och typ bortdomnade. Osv. osv. Uj, uj, vad jag gnäller. Och inte är det direkt uppmuntrande när alla kommenterar att det bara blir värre när bebin kommer ut...


Igår fick Flax syn på något mystiskt i en gran. Vet inte om det var grannens katt eller en ekorre eller nåt, men han blev helt galen. Sprang runt granen och ylade och hoppade upp och ner. Han stod på bakbenen och bara skrek. Jag har aldrig hört en hund skrika förut, morra, gläfsa, skälla, gruffa har jag hört men han fullkomligt skrek! Han lät som en kille i målbrottet ungefär och det hela såg väldigt roligt ut. Synd att jag inte hade kameran med mig...

Av Åsa-Teres Pihl - 26 mars 2009 18:48

Idag träffades vi några stycken från vattengympan/förlossningskursen och åt lunch på Katalin.

Det var kul att inte vara ensam med jättemagen... de andra i restaurangen gjorde STORA ögon - var väl en rolig syn kan jag tro...


För övrigt är jag tröttare än efter en treveckorsturné på Sweden Rock/Hultsfred. Förr om åren när jag var ung och vital brukade vi åka till Sweden Rock typ en vecka innan festivalen startade och sen direkt till nästa festival i Hultsfred, det skulle jag inte orka idag även om jag inte var på smällen... Fattar inte hur vi orkade. Eller överlevde. Mina barn får ALDRIG åka på festival, deras mamma har varit med om och sett alldeles för mycket för att tillåta det. :-)


Av Åsa-Teres Pihl - 25 mars 2009 10:27

Nu har jag anmält Milou till två uställningar till.

Den första är i maj i Nynäshamn och det är en officiell Hovawart-utställning.

Nästa är också officiell och går av stapeln i mitten på juni i Gävle och arrangeras i samband med hoffeklubbens RM, många hoppawartar blir det...


Det är synd att Flax är så krokig och sned och saknar tänder och saknar ordentlig bröstkorg och är kohasig och har lösa armbågar och svaga mellanhänder etc. etc. för han tycker det är så roligt med utställning... Får väl arrangera en liten utställning hemma på tomten med alla hundvänner så han får visa upp sig lite...?


Sen funderar jag på Österbybruksutställningen också... Tur att skattepengarna kommer där i krokarna. Jag var in på skatteverket och kollade idag, det blir en ganska hygglig slant tillbaka i år. Skönt. Jag har haft sån tur att jag aldrig behövt betala tillbaka i alla fall.



Av Åsa-Teres Pihl - 24 mars 2009 16:29

Idag kom beskedet från SKK ang. Milous HD-grad. Hon har A!

Det är så himla skönt!

Fast jag anade nog att det låg till så när veterinären sa att hon såg bäst ut i kullen...

Betydligt mer orolig var jag när vi väntade på Flax resultat, hans ena kullbror fick de ju avliva p.g.a artros och superdåliga höftleder...


Men nu har jag två A-höfts-hundar! Så nu blir det aglity för mig och Milou i sommar, superbra aktivering för både henne och mig. Vill ju få bort bebishängmagen så snart det går och vi behöver träna på samarbetet jag och Milou. Hon tycker mest jag är i vägen när vi spårar men om vi kan jobba upp ett bra samarbete på t.ex en agilityplan så förbättras det säkert i spåret också.


Tror jag håller på att bli sjuk igen... Jocke är förkyld och jag börjar känna mig snorig och dessutom har jag en hemsk huvudvärk.

Av Åsa-Teres Pihl - 24 mars 2009 09:29

Förra vintern dog min fina, snälla kisse "Karl´n i huset". Karl´n var egentligen en flicka men det visste jag inte när jag fick henne, jag trodde hon var en han helt enkelt. Hon var en övergiven hittekatt som hittades som kattunge i en lada utanför Fagersta och hon var så rädd när jag fick hem henne. Hon var nog bara 7-8 veckor när hon kom till mig. Hon låg under badkaret i en vecka innan gon kom fram. Men sen blev hon världens gosigaste.


Hon blev sjuk och bara dog. Hur kan man sakna ett kattskrälle så mycket?


Sen hittade jag en bild på en kantarell som Flax nosade upp den 16:e november 2007, djupt under snötäcket, han kan vara duktig när han vill!


Och en bild på Stor-örat Milou när hon var valp.

Av Åsa-Teres Pihl - 23 mars 2009 08:36

Ska alldeles strax åka till jobbet.

Fast egentligen hade jag ju tänkt att min föräldraledighet skull inledas den här veckan men en liten soft semester.

Men, men, ibland får man ändra sina planer.

Hoppas jag hinner vara ledig i alla fall några dagar innan bebisen kommer... Jag förstår nu att så här kommer det bli under hela tiden jag ska vara hemma, något som bara måste göras och då åker jag väl dit på att göra det...


Hundarna mår bra i alla fall. Jag väntar otåligt på att resultatet från Milous HD-röntgen ska komma. När vi röntgade Flax tog det inte mer än en vecka från det att jag betalade in tills resultatet kom...


Och så börjar jag få ångest inför lägret i sommar. Det finns ingenstans att bo. Vi kan ju inte bo två vuxna, en bebis och två hovawartar i bilen direkt...

Av Åsa-Teres Pihl - 18 mars 2009 19:13

Urk, nu har jag fyllt i begäran om föräldrapenning via försäkringskassans hemsida. Snacka om förvirrande. Jag fattar ingenting.

Det blev säkert helt galet. Galet lite pengar blir det nu varje månad i alla fall, nudeldiet och rivna morötter i ett år framöver. Borde leta reda på något hemligt svartjobb att dryga ut kassan med under föräldraledigheten...hundpromenerare? Blomvattnare när vanliga människor med normal inkomst åker på semester? Klippa gräsmattor?


Jag hade anmält mig till en forskningsstudie som gick ut på att förkorta förlossningen för förstföderskor, tyvärr var den full. Men jag ska vara med i en studie ang. smärta vid förlossning istället...låter inte lika kul. De ska sätta elektroder vid ögat och mäta ens reaktioner samtidigt som de visar växelvis snälla och otäcka bilder (A Clockwork Orange?). Sen ska man få ha handen i 37-gradigt vatten och direkt efter sätta ner handen i noll-gradigt vatten och så mäter de hur länge man står ut. Och så ska de skrämmas med höga ljud och se hur man reagerar, ha ha - som ett MH för gravida! Jag känner mig som en sann filantrop som utsätter mig för det här för mänsklighetens skull (halva mänskligheten i alla fall).


Milou var fortfarande helt groggy i morse, hon åt bara upp halva frukosten! Men nu är hon pigg och full av bus igen.



Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards