Alla inlägg under september 2008

MH

Av Åsa-Teres Pihl - 6 september 2008 17:04

I morse åkte jag dödstidigt till klubben för att figga på MH. Precis som förra gången åkte jag på att vara den som fick dra tillbaka lilla jaktbytet, det är hemskt arbetsamt och jobbigt eftersom man måste springa... i gummistövlar... tidigt på morgonen... flera gånger. Men jag var tapper och duktig och gnällde och ojjade mig så att alla skulle tycka extra synd om mig, vet inte om det funkade men ändå... Sen var jag dumpe-dragare och spöke så nu har jag gjort alla B-figmoment live in action. Det är kul med MH och jag är ivrig att se hur Milou kommer uppföra sig. Flax imponerade på den stränga beskrivaren när vi testade honom för ett och ett halvt år sen. "Med den där hunden behöver du aldrig vara rädd att gå ut när det är mörkt! Han försvarar sin matte till varje pris!" sa beskrivaren då. Min duktiga vovve!


Det var två schäfrar, en border collie, en flat och en fox terrier som jag var med på. Men jag blev så trött så jag åkte hem efter lunch och sov. Egentligen ville jag hemskt gärna stanna för att kolla på Louise och Wilda men jag var så trött så jag var tvungen att fara hem.


I morrn blir det RUS-bbq. Det blir mums! Och lekar och tävlingar skulle vi ha också, oj oj vad trött jag kommer vara på agilityn på kvällen sen.

Av Åsa-Teres Pihl - 5 september 2008 20:15

Igår var det allmänlydnadskurs igen och Milou var himla duktig!


Imorgon är det MH och jag ska vara figurant, vi ska starta 7:15...hoppas jag inte försover mig. På söndag är det RUS-bbq och sen agilitykurs, det är roligt med allt men jag känner mig lite utmattad.


Jobbet är hemskt just nu. Så jäkla mycket att göra och så händer det minst arton kriser om dagen, nästa vecka är jag borta på utbildning mm. hela veckan och jag förstår inte hur det ska funka...



Av Åsa-Teres Pihl - 3 september 2008 18:55

Igår var jag och Milou på allmänlydnadskurs, hon var så duktig. Halva gruppen fick spåra och eftersom jag har spårat en del med henne så hade snälla instruktören Sara gått ett spår åt oss på en stubbåker. Men det blev lite för svårt för Milou tror jag, hon hade svårt att förstå vad hon skulle göra först och sen blåste det en del. Men hon spårade lite och lyfte sen på skallen och kollade med mig om hon gjorde rätt. Sen fick hon syn på massa människor på agilityplanen och då vart det mer intressant. Men sen gick jag ett litet ca 75 m spår åt henne i skogen som hon klarade galant. Sen fick vi träna på att hålla kontakt medan andra ekipage gick nära oss och det gick jättebra, hon muckade inte med någon på hela kvällen faktiskt!


Vi har fått bestämma en valfri grej att lära hunden under kursen (förutom det som ingår i kursplanen) och jag och Milou ska lära oss apportmomentet i lydnadsklass ett, alltså hon ska ta apporten på kommando och sen hålla den i fem sekunder (utan att tugga!) och sen släppa den på kommando. Vi har tränat det i köket idag och det går ganska bra, fast det är svårt att träna med två hundar samtidigt. :-) Flax vill ju också vara med.


Efter jobbet gick jag ut och kollade efter svamp. Jag hittade tre gula kantareller men även två flockar med trattkantareller! Det känns tidigt. Men det är bra, de är också goda och finns oftast i större antal än gulingarna.


Hoj!

Av Åsa-Teres Pihl - 1 september 2008 20:28

Igår var jag på agilitykurs med Flax igen, det gick bra men han är inte så  förtjust i att springa genom tunnlarna, så for han får chansen så springer han bredvid. Men han tycker att det är roligt! Och så trött han var igår. Oj, oj lilla gubben, på slutet orkade han knappt göra någonting och när vi kom hem slocknade han direkt. Nästa gång ska vi gå på balansbommen, jag är lite nervös för att han ska ramla ner och göra illa sig, men det går nog bra. I hemläxa fick vi några övningar att göra för att lära hunden att följa våra händer. Flax fattar inget än så länge, han bara sätter sig och tror att det ska räcka för att få en godis...


På jobbet har jag så jäkla mycket att göra just nu, det är helt otroligt. Det är årsbokslut nu i dagarna och alla springer som tokiga och måste ha information och fakturor ska in och lönerna ska ordnas och resultaten ska justeras. Och så ramlar det in massa extrajobb och klagomål som jag måste följa upp. Och massa kundmöten som ska genomföras med engagemang har jag den här veckan... Nästa vecka ska jag på en utbildning på måndag och sen åker jag bort tis-tors på traineeutbildning och på fredag ska vi ha en förhandling... Och så ska jag göra mitt jobb också. Tyvärr så får jag inget betalt för övertid, hade jag fått det hade vi varit miljonärer för länge sen.


Imorgon är det allmänlydnadskurs med Milou.


God natt!

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards