Alla inlägg den 10 april 2009

Av Åsa-Teres Pihl - 10 april 2009 20:36

Vi har fått en dotter! Hon är så söt och har ett sånt temperament så jag har väl aldrig sett på maken. Skriker så hon blir helt blå om något inte är till belåtenhet.


Men det var jobbigt... Åkte in i onsdags kväll vid niosnåret för jag började blöda och var då öppen 3 cm. Sen fick vi stanna över natten för observation och igår satte de igång förlossningen kl. 15.25, nästan åtta timmar senare kl 23.18 var hon ute. 3110 gram tung och 48 cm lång. Men det höll på att gå illa tror jag för helt plötsligt kom det läkare inrusande och Jocke höll på att svimma, jag var helt lost och fattade inte vad som hände riktigt, men de fick ta ut henne med sugklocka. Fast det syns inga märken efter den.


Först fick jag TNS och lustgas, som gjorde mig pretty out of it, men ganska så snart eskalerade värkarna och jag fick epiduralbedövning (den räddade mitt liv!) sen startade krystvärkarna medan livmoderhalsen bara var 7 cm öppen fast jag fick inte krysta, då höll jag på att dö igen. Sen var jag plötsligt fullt öppen och fick börja krysta, men efter två och en halv timmars krystvärkar (som var en riktig befrielse jämfört med öppningsvärkarna) kom hon ändå inte ut och hjärtljuden blev sämre. Det var då doktorn med sugklockan dök upp.


Det var helt fullt på BB så jag fick dela rum med en tjej från Märsta (hon hade blivit nekad att åka till Karolinska som var hennes hemmasjukhus för där var det fullt och hon blev skickad till Uppsala istället) och Jocke var tvungen att åka hem. Jag ville också åka hem men var tvungen att stanna eftersom hon blivit sugklockad. Men nu är vi hemma. Bebin sover, hundarna är kvar hos mamma och pappa och allt är alldeles underbart! Lägger ut bilder bebin senare. Hon finns på akademiskas webbis-sida: http://www.akademiska.se/templates/webbislist____42120.aspx

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards