Direktlänk till inlägg 25 juli 2008

Spårdag i Skärplingeskogarna

Av Åsa-Teres Pihl - 25 juli 2008 17:49

I förmiddags begav jag mig till Helena och vi åkte till Anna i Tobo, sen åkte vi vidare mot skogen. Vi lade fem viltspår, ett till varje hund. Flax, Milou, Vayo, Stella och Freja var med. Kax-muppen Milou störade sig och hamnade i bråk med Stella det första hon gjorde när vi kom fram. Sen fick Milou sitta i Vayos bur och senare bunden en bit bort.


Milou spårar ju som en gud och brydde sig inte nämnvärt om klöven, hon slickade lite på den och fortsatte sen spåra där jag hade gått ut från spåret... Flax hade jätteproblem att följa spårstarten...han hittade påvisningspunkten direkt men sen fladdrade han omkring jättelänge åt alla håll, tillslut visade jag honom var spåret fortsatte och då spårade han klockrent fram till klöven.


Det var hemmskt varmt, säkert 30 grader och det kan ju förklara att han hade problem. Han blir helt sänkt när det är varmt.


Sen gick vi och badade hundarna. Milou fick gå kopplad till badplatsen för hon och Stella fortsatte blänga på varandra. När vi kom till vattnet simmade Stella och Freja ut så jag släppte Milou så hon kunde gå och plaska lite i kanten som hon alltid gör. Men hon sprang (ja, klättrade på stenarna på bottnen i alla fall) ut på det djupa mot Stella och Freja! Hon som aldrig går ut djupare än knäna! Men då fick hon sig en riktig tjotablängare av den dynamiska duon Stella&Freja så hon åkte under vattenytan. Det var bra att hon blev satt på plats, hon ska ju för sjutton inte störa sig mot en 5-årig tik (Freja). Sen höll de sig lugna allihop när de badade. Men när vi gick tillbaka mot bilarna så fortsatte hon kaxa sig mot Stella (Stella och Milou är nästan jämngamla, Stella är två månader äldre) och de rök ihop igen. Och Stella gav sig. Det slutade med att Milou stod över Stella (som är större) med en tass på Stellas manke och visade tänderna. Sen var det lugnt.


Får se om det håller i sig till nästa gång de ses...


Vayo och Flax lade sig överhuvudtaget inte i fajterna, det är bra med hanhundar!


Hej hej!

 
 
Helena

Helena

26 juli 2008 11:57

Vilka "snyggingar", ja hundarna alltså! Det var kul igår, det gör vi om snart!

http://www.faramira.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johanna

27 juli 2008 10:28

Visst är det skoj med viltspår =D Vi klarade anlagsprovet! Undrar om du har lust att träna utstälning i veckan?

 
Ingen bild

Johanna

28 juli 2008 19:01

Åhh.. Det låter toppen onsdag skulle passa mig toppen, hur ser det ut för dig?

 
Maria

Maria

28 juli 2008 21:33

VAd kul att ni ska testa rapport, det är sååå kul! Vi hjälper gärna till med tips, hör bara av dig. Jag ska inte på lydnadsdag i Gävle, åker till Gotland på semester.
Ha det gott!

http://www.rippeboets.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa-Teres Pihl - 21 juni 2010 21:21

Idag var jag och Flax på rallylydnadskurs för första gången. Han var så duktig! Det här verkar vara mer hans grej än vad vanliga tävlingslydnaden är, han var så pigg och glad och kunde till och med kosta på sig ett litet utfall mot en stackars Cairnt...

Av Åsa-Teres Pihl - 18 juni 2010 22:03

Ha, ha, vi kom på elfte och sista plats och fick 70,5 poäng på dagens tävling!   Men jag är nöjd med Flax ändå, han var jätteduktig. Domaren var lite strängare med poängen än de domare som har dömt oss tidigare.   Så här blev det då: Plat...

Av Åsa-Teres Pihl - 15 juni 2010 19:11

På fredag är det tävling igen. LK1 med Flax på hemmaklubben, det är en kvällstävling som startar 18.00. Det går så bra när vi tränar och Flax tycker att det är riktigt roligt, får väl se hur det går på fredag...   Vi tränar lite varje dag, små ko...

56

Av Åsa-Teres Pihl - 25 maj 2010 13:00

Nu har jag bestämt att bara jobba tills den 13:e augusti, sen ska Alba skolas in på dagis, efter det tar jag semester fram tills nästa bebis beräknas komma. Får se om jag står ut i 2,5 månader till bara, det är 56 arbetsdagar + helger...   Min ar...

Av Åsa-Teres Pihl - 22 maj 2010 15:41

Idag var jag ner till klubben och hjälpte till att kratta ut grus för att jämna till planerna, 12 ton har vi köpt men det räcker inte så långt. Vintern har gått hårt åt våra stackars appellplaner.   Flax följde med, vi tränade lite efter att krat...

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards