Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

Spår-o-wartar

Av Åsa-Teres Pihl - 29 maj 2009 21:34

Duktiga hundar jag har! Blir så glad när det funkar!


Lade ett viltspår till Flax och ett vanligt personspår till Milou nu på kvällen. Flaxens spår gjorde jag lite svårare än vad jag gjort förut så han inte skulle tycka det var för enkelt och tråkigt. Det blev ganska långt, 800-900 meter och flera knepiga vinklar och blod+klöv-uppehåll och genom oländig terräng. Han tappade bort sig en gång (eller, han hittade en hög med rådjursbajs som han åt upp och sen glömde han nog bort vad vi höll på med, men jag visade honom spåret och då satte han fart igen). Han höll bra fart och var på hugget. Jätteroligt!


Milou var duktig som alltid. Hennes spår gjorde jag också lite svårare än vanligt, ca 1 000 meter och flera vinklar, genom ett träsk mm. Fyra apporter + spårslut. Tredje apporten sprang hon bara förbi, men vid alla andra stannade hon till lite. Mycket bra! Hon virrade bort sig i en spetsvinkel men hittade spåret på egen hand. Tyvärr så är hon ganska snabb och slarvig och sicksackar sig fram under stor del av spåret, jag vet inte riktigt hur jag ska få ordning på det... Några tips?


Det är ju en spårkurs på hemmaklubben den här helgen och nästa, men jag åker till Nynäshamn på söndag förmiddag så jag hoppade över den.


Imorgon förmiddag ska jag ut och snitsla spår till lägretävlingen som är nästa lördag. Hoppas jag inte går vilse för det är på ett ställe som är helt nytt för mig...


Och så har jag klippt gräsmattan idag. Svettigt värre...

 
 
Sara

Sara

29 maj 2009 22:58

Ett tips är att hon ALDRIG ska kunna ta sig framåt när hon sicksackar. Bara att stå helt stilla och hålla i linan och sedan inte börja gå förrän hon riktigt gräver sig fram mitt i spårkärnan.

http://hezzy.bloggagratis.se

 
Ingen bild

helena

29 maj 2009 23:46

Duktiga hundar & ägare! Skönt att komma ut i skogen =)

 
Johanna

Johanna

30 maj 2009 13:46

Visst är det härligt med spår =) Snyggt jobbat till både 2 & 4 benta.

http://leia1313.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åsa-Teres

30 maj 2009 14:33

Tack för tipset Sara! Ska prova!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa-Teres Pihl - 21 juni 2010 21:21

Idag var jag och Flax på rallylydnadskurs för första gången. Han var så duktig! Det här verkar vara mer hans grej än vad vanliga tävlingslydnaden är, han var så pigg och glad och kunde till och med kosta på sig ett litet utfall mot en stackars Cairnt...

Av Åsa-Teres Pihl - 18 juni 2010 22:03

Ha, ha, vi kom på elfte och sista plats och fick 70,5 poäng på dagens tävling!   Men jag är nöjd med Flax ändå, han var jätteduktig. Domaren var lite strängare med poängen än de domare som har dömt oss tidigare.   Så här blev det då: Plat...

Av Åsa-Teres Pihl - 15 juni 2010 19:11

På fredag är det tävling igen. LK1 med Flax på hemmaklubben, det är en kvällstävling som startar 18.00. Det går så bra när vi tränar och Flax tycker att det är riktigt roligt, får väl se hur det går på fredag...   Vi tränar lite varje dag, små ko...

56

Av Åsa-Teres Pihl - 25 maj 2010 13:00

Nu har jag bestämt att bara jobba tills den 13:e augusti, sen ska Alba skolas in på dagis, efter det tar jag semester fram tills nästa bebis beräknas komma. Får se om jag står ut i 2,5 månader till bara, det är 56 arbetsdagar + helger...   Min ar...

Av Åsa-Teres Pihl - 22 maj 2010 15:41

Idag var jag ner till klubben och hjälpte till att kratta ut grus för att jämna till planerna, 12 ton har vi köpt men det räcker inte så långt. Vintern har gått hårt åt våra stackars appellplaner.   Flax följde med, vi tränade lite efter att krat...

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards