Alla inlägg den 12 oktober 2008

Av Åsa-Teres Pihl - 12 oktober 2008 17:30

I helgen har jag verkligen inte latat mig, skulle behöva en helg till för att hämta mig från den här helgen tror jag...


I lördags morse åkte jag och Milou på förb. tävlingslydnadskursen, det här tillfället var deltagarna uppdelade i två grupper så det var bara halva gruppen som var där och två kunde inte komma så vi var bara tre ekipage. Det var jättebra att vara en liten grupp och Milou var skitaduktig.

Vi repeterade det vi gjorde förra gången och gick igenom några till moment: inkallning, apportering och hopp. Vid hoppet vaknade hon till ordentligt och tyckte att det var skitkul, ska nog gå en agilitykurs med henne också sen efter hon är röntgad (förutsatt att höfterna är ok). Apporteringen har vi ju redan börjat med så det är bara att fortsätta, hon är lite ovillig att hålla i apporten och spottar ut den med en gång. Hon har bra fart på inkallningarna ("Stil och Fart- Hovawart!" heter det ju...) så det kommer inte heller bli några problem.


Efter kursen åkte jag upp med Flax till Kydingeholm och gick hans tredje MH. Han blir tuffare och skarpare för varje gång kan jag säga. Den här gången flög han upp och bet Dumpen i halsen...shit, vil ju inte att han blir en "attacko-wart!). Lilla jaktbytet sprang han efter (han var så ivrig att han nästan drog omkull mig!) och hämtade båda gångerna. Avståndsleken struntade han i för det låg en bajshög 10 m innan figuranten som var mer intressant...även fast det var duktiga och roliga A-figgen Jim. Spökena genomskådade han (känner väl igen dem?) och struntade i, fast när de kom nära oss gjorde han ett utfall för säkerhets skull och talade om för dem att inte komma närmre...men han tog självmant kontakt med dem sen när de vänt sig om. Han är tuff och orädd, fast det är riktigt belönande för honom att få kaxa till sig och skälla på/bita i dumpen och han ville inte sluta skälla på den. Jag tror inte att det beror på någon kvarstående rädsla, det är mer hans kaxighet och vakt som kommer fram. Men han slutade skälla och satte sig ner när jag sa åt honom.


Och så idag gick jag upp helt omänskligt tidigt för en söndag (klockan 5!) och åkte till Almunge/Faringe för att figga på ett MH åt Golden Retrieverklubben. Det var åtta hundar (sju golden och en hoffe!) och jag var med hela dagen, är himla trött nu. Jag drog dumpe och spökade. Det var ett lite annat upplägg på banan och vem som skulle göra vad än vad jag är van med från hemmaklubben... Dumpen var aptrög och svajig och skitsvår att dra. Som tur var slapp jag haren som var manuell! A-figgen drog skramlet och sköt...det brukar väl en B-figge få göra? Dagens största behållning var beskrivaren som var hemskt bra, han förklarade för oss figuranter vid nästan varje moment hur han tänkte och vad han såg. Det lärde jag mig massor på. Den andra B-figgen (som egentligen var testledare men hon fick vara B-fig idag för de hade två testledare...) var mamma till en hovawartuppfödare och hjälpte till mycket på dotterns kennel så vi pratade mycket. Hoffen som var med var väldigt stilig och hoffig, en tvättäkta hoppawart! Golden-hundarna var väldans lika varandra förutom en (och det var ingen jakt-golden utan en utställningsvariant!) den trodde jag nästan skulle flyga på oss spöken...det mullrade långt ner i magen, benen stadigt i marken, blicken stadig och jag skymtade de bakre tänderna...men det gick bra. Jag har inte hajjat tidigare hur mycket som hänger på att det är en skicklig testledare, har nog bara träffat på duktiga sådana förut. Nu väntar jag ivrigt på att det ska bli lördag och MH för Milou!

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards