Alla inlägg den 18 oktober 2008

Av Åsa-Teres Pihl - 18 oktober 2008 20:06

Idag var det Milous MH. Det gick inget vidare. Fram till dumpen gick det bra, förutom precis i början när testledaren skulle gå en sväng med henne, på bortvägen gick det bra och Milou engagerade sig i testledaren och gick jättefint men när de kom tillbaka mot mig hände något och hon blev rädd för testledaren och började skälla och morra åt henne...? Lilla jaktbytet förföljde hon med full fart bägge gångerna fast hon nosade bara på bytet. Avståndsleken sprang hon fram till och kollade (första hunden av alla idag!) men hon lekte inte med figgen utan sprang tillbaka till mig.


Sen var det dumpen... Hon blev rädd och gjorde en undanmanöver men kom fram med min hjälp. När vi skulle göra första passagen råkade testledaren snubbla precis när Milou gick förbi och hundstackarn blev vettskrämd, och sen var det klippt. Hon vågade inte gå förbi overallen vid någon av passagerna utan flydde ut mot sidorna, tillslut fick testledaren och beskrivaren (!) gå fram och stå framför overallen och mata henne med frolic, men hon var döskraj. Vi höll på ett bra tag men det kom ingen avreaktion. Beskrivaren frågade om jag ville bryta och jag konsulterade testledaren och Milous uppfödare och vi bestämde att prova skramlet och sen se hur hon reagerade. Hon blev rädd för skramlet men kom fram med min hjälp och vid passagerna brydde hon sig inte om skramlet men jag märkte att hon inte var sig själv. Hon var hyperstressad och nästan kröp fram längs marken så jag valde att avbryta MH:t.


Jag känner att det var rätt beslut och nu mår jag bara dåligt för att jag har utsatt henne för det här idag. Hon är sen och ligger efter i utvecklingen p.g.a att hon var skadad så länge tror jag... Min lilla gumma. Men om ett år ungefär ska vi göra ett nytt MH-försök. Blir hon lika  rädd då så är det inget att göra åt. Hon är bra ändå! Vi ska ju tillbaka till Gagnef-Floda BK på kurshelg om två veckor igen bara Milou och jag och då ska vi bara ha roligt!


På väg hem precis när vi svängde upp på Ekebyvägen blev vi stoppade av civilpoliser som kollade igenom bilen och jag hade inget körkort med mig men de släppte iväg mig ändå, tur!

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards