Alla inlägg den 12 augusti 2008

Av Åsa-Teres Pihl - 12 augusti 2008 20:49
http://www.youtube.com/watch?v=mrbZGq3PKZI

Av Åsa-Teres Pihl - 12 augusti 2008 12:23

En Fläskfilé

Kantareller (200gram typ) (Man kan säkert ta nån annan svamp)

Ett äpple (gott om det är syrligt)

Ett paket bacon (eller rökt sidfläsk, fast det är dyrare...)

Honung/socker

vitlök

Balsamvinäger

Babyspenat eller ruccola

Tryffelolja


Ta bort alla äckliga senor och fett på fläskfilén, stek den runt om och salta och peppra.

Koka balsamvinäger (några matskedar tror jag blir bra) och hackad (finhackad, tjoff tjoff) vitlök och honung/socker. se till att det inte blir brännt, men det ska bli lixom sirapsaktigt. Pensla "sirapen" på hela fläskfilén runt om. In i ugnen tills den är genomklar. (Eller strax innan den är färdig för den fortsätter laga till sig en stund efter man har tagit ut den, torr får den ju inte bli!).


Under tiden fläskfilén är i ugnen steker man svampen och baconet knaprigt. skalar och hackar äpplet. Blanda allt med ruccola/spenat i en bunke. (om man tar spenat ist för ruccola så brukar jag steka på den typ 30 sekunder) salta och peppra efter smak. häll på ett par teskedar tryffelolja.


Till detta kan man ju ta exempelvis hasselbackspotatis eller bakpotatis eller vad man gillar. "Sirapen" kan användas som sås, men en god bea eller lite rödvinssås passar också bra till.


Detta är skitgott!

Prova!


/Å-T

Av Åsa-Teres Pihl - 12 augusti 2008 10:09

Igår gjorde jag ingenting. Kollade på tv, spelade lite dataspel. Tränade lite med hundarna förstås, sånt jag lärde mig i Gävle. Det funkar bra. Speciellt på Milou, hon är inte så dum hon inte...fast hon sprang ut på vägen och jagade en bil igår, då blev jag arg. Hon blev 1 cm stor och kröp som en daggmask.


Jag trodde att jag hittat en Karljohansvamp när vi var på promenad i skogen, men när jag kom hem och undersökte den ordentligt och jämförde mad alla svampböckerna så kom jag fram till att det var nåt annat oätligt...tråkigt.


Blä vad jag är trött och deprimerad. Och inget godis har vi hemma.

 Får väl ta ett gammalt grisöra och tugga på...


Hoj-hoj!

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards