Alla inlägg den 29 augusti 2008

Av Åsa-Teres Pihl - 29 augusti 2008 18:21

Igår var det första tillfället på allmänlydnadskursen för mig och Milou. Hon var mycket duktig och gjorde sin matte stolt och glad! Hon muckade lite med några andra hundar men var lugnare än jag hade trott. En jämngammal aussietik och en tvåårig clumberhanne spanade hon in och gjorde till "fiender". Och en ettårig bouvier var hon rätt skeptisk mot också, fast mer nyfiken än rädd tror jag.


Hon är så osäker lillan, klättrar på mig och piper i nya situationer, det är därför hon gör utfall mot andra hundar också gissar jag. Hon är ju van att ha stora Flax med sig som Back Up hela tiden. Det märks extra tydligt när vi går på promenad bara hon och jag, hon skäller och morrar på korna och reser ragg och backar/flyr men när Flax är med är hon mer nyfiken och vill fram och kolla närmare på de där konstiga, stora, illaluktande "hundarna" som står och blänger på henne bredvid vägen...


Jag kör mycket kamplekar med henne där hon får vinna och sen låtsas jag försöka ta tillbaka grejen utan att lyckas. Det och andra grejer fick jag lära mig i Gävle och jag tycker att hon fått bättre självförtroende. Hon kastar sig in i mina och Flax ganska våldsamma lekar nu för tiden och tar för sig mer när vi busar omkring. Och hon har fått mer föremålsintresse också.


Något vi ska träna mer på är inkallningar, det gick inte så bra igår på kursen. Hon sprang emot mig med full fart men vek av och började nosa runt på marken istället för att komma fram till mig. Jag förbjuder henne att nosa runt på appellplanen och när hon var lös under inkallningen passade hon på den lilla rackarn! Hennes största intresse här i livet är ju att nosa och spåra så det var väl inte helt oväntat...


/Åsa-T

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards