Alla inlägg den 16 augusti 2008

Av Åsa-Teres Pihl - 16 augusti 2008 19:45

Nu ska jag dela med mig av ännu ett gott recept, svamprisotto! Och risotto är inte samma sak som det där kokta riset med frysta ärtor och morötter i som man fick i skolan, det här är gott!


2 portioner


Risottoris - 1,5dl (abiororis eller nåt heter det, finns på ICA)

gul lök - en halv

vitlöksklyftor  - 1 -2 st

svamp - ingen aning hur mycket..., 200g ?(t.ex karljohan)

buljong -3 - 4 dl

parmesanost - 1 dl

babyspenat el broccoli el nåt annat man gillar


Hacka lök o vitlök. Fräs lök, vitlök, svamp och ris i olja ett tag. Häll på buljongen fast bara lite i taget. När man haft i lite buljong vevar man i kastrullen tills riset sugit upp buljongen och så har man i lite till och så fortsätter man tills det är slut. Koka utan lock i 15 - 20 min. När det är ca 5 min kvar häller man i spenaten/broccolin. Häll i den rivna parmesanosten. Salta och peppra.


Hemligheten är att röra hela tiden när man häller i buljongen, då blir det krämigt och gott!


Har man lite vitt vin kan man hälla i det också samtidigt som buljongen.


Och är man som jag en utpräglad carnivore är det gott med knaperstekt bacon till.


Gott gott!

Av Åsa-Teres Pihl - 16 augusti 2008 15:27

Idag var jag och Yvonne ute och plockade svamp. Vi åkte till ett ställe där jag inte varit riktigt förut, alltså jag har varit där och gått på skogsvägarna men aldrig inne i skogen. Flax och Milou var med. Vi hittade lite kantareller och tre fina karljohansvampar. Efter ett tag upptäckte vi att vi var helt vilse. Vi kände inte igen oss och hundarna fattade ingenting. Så jag ringde till Jocke, han fick åka till platsen där vi parkerat bilen och ställa sig och tuta. Men vi hörde ingen tuta, och vi gick och gick. Tillslut hittade vi en nästan igenvuxen grusväg och började gå åt det håll som kändes rätt. Men så pratade vi med Jocke (som fortfarande tutade febrilt någonstans väldigt långt bort, vi hörde fortfarande ingenting) och med hjälp av solen som knappt syntes p.g.a molnen bytte vi riktning.


Efter ett tag som kändes ganska långt kom vi fram till en ny väg och tillslut hittade vi tillbaka. Vilken tur att det finns mobiltelefoner!


Sen åkte vi hem och drack kaffe och åt dajmtårta och rensade svampen, 240gram kantareller och tre plåtar med uppskuren karljohan som nu ligger på torkning i ugnen blev det. Och en hel massa motion.


Flax är dålig, han bajsade på sig i natt och har varit dålig i magen hela dagen... I skogen bara rann det ur honom, stackarn. Så han fick ingen frukost i morse, bara lite majsvälling som jag blandade i probactolyt i. Och han är ju SÅ hungrig. Hoppas han blir bra tills agilitykursen imorgon!


Jag fick två par ursnygga skor av Yvonne som hon fått av sin syster, helt nya. Ett par svarta boots - apläckra och ett par svarta skinnstövlar. Himla snygga!


Hoj-hoj!

Presentation

Omröstning

Vem skulle du gå till med din hund om du hade problem?
 Barbro Börjesson
 Caesar Millan
 Min lokala brukshundklubb
 Hundens uppfödare
 Slaktarn
 Ingen, det skulle jag klara själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards